Business Developer Laura Ylitalo: ”Digimarkkinoinnissa asiakas on kaiken keskiössä”
Business Developer Laura Ylitalo kiinnostui OP Ryhmästä työnantajana OP:lle vaihtaneiden entisten kollegoiden kokemusten ansiosta. Pari vuotta sitten hän aloitti itsekin työt OP-Henkivakuutuksessa.
Aiemmin markkinointitoimistossa työkokemusta kerryttäneen Lauran monipuolinen työarki koostuu erilaisista digimarkkinoinnin ja myynnin tehtävistä. Hänen työpöydältään löytyy esimerkiksi mainoskampanjoita ja verkkosivusisältöjen optimointia. "Iso osa ajastani kuluu myös markkinoinnin automaation suunnitteluun, eli siihen, miten tavoitamme asiakkaat esimerkiksi verkkosivulla, mobiilissa ja sähköpostitse." Myös analytiikka on merkittävä osa Lauran työtä, sillä eri kanavista saadut luvut auttavat kehittämään markkinoinnin toimenpiteitä.
Lauran mukaan työssä hyötyy luovasta ongelmanratkaisukyvystä ja halusta kokeilla uutta. "Kehitämme jatkuvasti mainoskampanjoitamme ja pohdimme, miten voimme parantaa esimerkiksi hakukonenäkyvyyttä, jotta asiakkaat löytävät tiedot ja tuotteet helposti." Yksi työn tärkeimmistä tavoitteista myynnin lisäksi onkin onnistunut asiakaskokemus ja tyytyväiset asiakkaat. "Asiakkaan näkökulma on kaiken ytimessä", hän toteaa.
Mitä muuta osaamista markkinoinnin ja myynnin parissa työskentelevä Business Developer tarvitsee? ”Tässä tehtävässä eräänlainen kielipää on hyödyksi – ei välttämättä perinteisessä mielessä, vaan kanavaymmärryksen näkökulmasta. Täytyy toisin sanoen hahmottaa, millainen sisältö toimii eri yhteyksissä eri alustoilla”, Laura kertoo. “Esimerkiksi sosiaalisen median kanavat vaativat täysin erilaisia lähestymistapoja sisältötyöhön kuin verkkosivut."
Analytiikan avulla parempia tuloksia
Erilaisten järjestelmien omaksuminen on myös osa Lauran työnkuvaa. "Digimarkkinoinnin kenttä on täynnä työkaluja, joiden käyttöä pääsee aktiivisesti harjoittelemaan", hän kertoo. "Data auttaa meitä valtavasti erilaisten ongelmien ratkaisemisessa.”
Analytiikkapuoleen syventyminen onkin vienyt Lauran mukanaan. Samalla hän on päässyt oppimaan paljon myös IT-kehittämisestä, joka on avannut hänelle uuden ammatillisen maailman. Osaamisen kehittäminen on muutenkin tärkeä osa Lauran arkea, sillä OP Ryhmän 70:20:10-mallin mukaisesti tiimiläiset saavat käyttää 10 % työajastaan uuden oppimiseen. ”Jaamme aktiivisesti osaamistamme myös kollegojen kesken: jos joku esimerkiksi käy mielenkiintoisen koulutuksen, jakaa hän oppejaan myös muille”, Laura kuvaa.
Kaikille on tilaa olla oma itsensä
Kaikkein parasta Lauran työssä on päästä kurkistamaan digimarkkinoinnin konepellin alle kokonaisvaltaisesti. ”On todella antoisaa päästä syventymään siihen, mistä kaikesta onnistunut markkinointikampanja koostuu”, hän kertoo. Arjessa on yllättänyt myös asiantuntijoiden välinen saumaton yhteistyö. Erityisen palkitsevaa Lauran mielestä onkin päästä työskentelemään eri alojen ammattilaisten kanssa ja tutustumaan heidän työnkuviinsa. ”Yllätyn säännöllisesti siitä, miten moninaista osaamista talosta oikein löytyy. Apua saa aina, ja ratkaisu ongelmiin voi löytyä yllättävästäkin paikasta!”
Mutkaton tunnelma takaa sujuvan arjen, ja Laura on tyytyväinen työympäristönsä rentoon ilmapiiriin. ”Minulla saattoi aiemmin olla hieman pölyttynyt mielikuva finanssialasta, vaikka tiesin tuttujen viihtyvän. Tässä työssä se käsitys tuli lopullisesti kumotuksi: täällä kaikille on tilaa olla oma itsensä”, hän hymyilee.
Palvelut aidosti läsnä asiakkaiden arjessa
Mikä tekee Lauran työarjesta merkityksellistä? Tekemisen vaikuttavuus on yllättänyt toistuvasti: kun tiimi julkaisee jotain uutta, myös asiakkaat näkevät työn jäljen. ”Täällä huomaa, kuinka paljon palvelumme ovat läsnä asiakkaidemme arjessa. On hienoa päästä tekemään sellaista työtä, jolla on oikeasti vaikutusta: asiakkaat hyödyntävät rakentamiamme polkuja ja hankkivat tuotteita, joiden eteen olemme tehneet paljon töitä”, hän kertoo.
Viimeisimpänä projektina Lauran mieleen on jäänyt työskentely sijoitusvakuutuksen digiostopolun parissa, jota hän kuvailee markkinoinnin ammattilaisen unelmien täyttymykseksi. Projektissa inspiroi erityisesti sen kokonaisvaltaisuus. ”Olen ollut mukana esimerkiksi analytiikan määrittelyssä, kampanjasuunnittelussa, markkinoinnin automaation suunnittelussa sekä sisältömuotoilussa. Siksi tuntui aivan erityisen hyvältä, kun valmis tuote näki päivänvalon”, Laura kuvaa.
Inspiroivia urapolkuja organisaation sisällä
Tulevaisuudessa Lauran hyppy IT-maailmaan syvenee entisestään, kun hän aloittaa uudessa tehtävässä Solution Analystina OP-Henkivakuutuksen digiratkaisujen parissa. “Kun kiinnostukseni digikehittämiseen kasvoi ja kerroin siitä ihmisille ympärilläni, sai toiveeni osaamisen kasvattamisesta lämpimän vastaanoton”, hän kertoo. Laura on iloinen päästessään tekemään jatkossa yhä tiiviimmin töitä kehittämisen parissa, ja että uusi mahdollisuus löytyi juuri Henkivakuutuksen kehitystiimistä.
“Meillä suhtaudutaan todella positiivisesti siihen, jos joku kaipaa uusia haasteita organisaation sisällä. Varmaan juuri siksi meiltä löytyykin niin mielenkiintoisia ja inspiroivia urapolkuja”, Laura kuvaa.
Entä millaiselle tekijälle Laura suosittelisi OP-Henkivakuutusta työnantajaksi? ”Tänne kannattaa hakea, mikäli haluaa päästä vaikuttamaan aidosti merkitykselliseen asiaan eli siihen, miten ihmiset varautuvat tulevaan – oli se sitten pahan tai hyvän päivän varalle. Jos oman osaamisen jatkuva kehittäminen, sopivan kokoinen, joustavasti työskentelevä porukka ja yrityksen kunnianhimoinen kasvustrategia motivoivat, tämä voi olla juuri se oikea työpaikka!”