Suomen suurin designyhteisö rakentamassa OP Ryhmän tuotteita ja palveluita
OP Ryhmässä kaiken tekemisemme kulmakivenä on asiakaskeskeisyys. Designin avulla luodaan vaikuttavaa asiakaskokemusta sekä liiketoimintahyötyä. Muotoiluajattelun integrointi kiinteäksi osaksi kulttuuria on yksi designtyön tärkeimpiä tehtäviä. Muotoilukypsyyden ja asiakasymmärryksen jatkuva syventäminen tapahtuukin sekä strategisella että operatiivisella tasolla eri puolilla organisaatiota. OP:lla muotoilukypsyys on jo pitkällä: designin avulla luodaan arvoa niin vision ja strategian, liiketoimintakonseptien sekä palveluprosessien kuin tuote- ja palvelukehityksen kontekstissa.
OP:laiset pääsevät vaikuttamaan työllään miljoonien suomalaisten arkeen. Tämän työn taustalla on vahva designyhteisö, joka koostuu pääasiassa designereista, mutta myös muissa rooleissa työskentelevistä designajattelijoista.
Yhteisö tukee ja sparraa
Designerit työskentelevät eri alueilla, kuten eri liiketoiminta-alueilla, teknologioita ja järjestelmiä kehittävillä alueilla sekä osaamiskeskuksissa. Yhteisön tuki ja läsnäolo on arjessa merkittävä. Designyhteisö luo yhteenkuuluvuuden tunnetta ja toimii pysyvänä kotipesänä tiimien tai projektien vaihtuessa. Se tarjoaa designereille mahdollisuuden kasvaa sekä hakeutua erilaisiin rooleihin yhteisön sisällä. Yhteiset keskustelukanavat, tapahtumat muut kohtaamispisteet vahvistavat yhteisöllisyyttä.
Ketterän toimintamallin mukaisesti designerit kuuluvat roolikohtaisiin chaptereihin, joissa varmistetaan yhtenäiset toimintatavat sekä sparrataan, kehitetään ja jaetaan osaamisalueen ammatillista osaamista. Samalla chapterit tarjoavat mahdollisuuden tavata samassa roolissa työskenteleviä kollegoita. Yhteisinä co-working-päivinä designerit kokoontuvat Helsingissä ja Oulussa työpäivän ajaksi.
Designyhteisöllä on suuri merkitys designerien työntekijäkokemukselle, sillä se tarjoaa eri puolilla OP Ryhmää työskenteleville designereille tukikohdan sekä yhteisön, jonka puoleen voi aina kääntyä.
Osaamisen kehittämistä työajalla
Korkealle arvostettu designyhteisö tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Yksi yhteisön tärkeimmistä tehtävistä on tukea designerien ammatillista kasvua ja auttaa uusien taitojen omaksumisessa. Osaamisen jakamisen kulttuuri on yhtä kuin yhteisön selkäranka: aina löytyy kollegoita, jotka ovat valmiita auttamaan ja sparraamaan. Tärkeä osa osaamisen jakamista ovat esimerkiksi demot, joissa keskustellaan erilaisista projekteista saaduista opeista – mikä niissä toimi erityisen hyvin ja miksi. Yhtä lailla arvokasta on jakaa oppeja kokeiluista, jotka eivät ole menneet täysin suunnitellusti. Niiden avulla voidaan kasvattaa koko yhteisön ymmärrystä muotoilutyön moninaisuudesta, designmenetelmistä sekä muuttuvista kehityskohteista.
Designerit hyödyntävät työaikansa ohjaamisessa 70:20:10-mallia, jossa kukin saa käyttää 10 prosenttia työajastaan oman osaamisensa kehittämiseen. OP:n oma koulutustarjonta on laaja, valikoimasta löytyy monipuolisesti erilaisia kursseja sekä klinikoita. Lisäksi puoli vuotta kestävissä osaamisen kehittämisen trackeissä eli oppimiskokonaisuuksissa syvennytään vaihtuviin muotoilun teemoihin, kuten tekoälyyn ja tulevaisuusajatteluun. Software Academyn osaamistorni Designing and Leading Value Creation tarjoaa opittavaa laajasti niin designereille kuin muillekin, esimerkiksi design thinkingistä, asiakasymmärryksestä, modernista tuoteajattelusta ja tekoälyn hyödyntämisestä liiketoiminnassa. Opiskelu tapahtuu sekä itsenäisesti että pienryhmissä yhdessä keskustellen.
Muotoiluajattelu kuuluu kaikille
Muotoiluajattelu on keskeisesti mukana palvelu- ja tuotekehityksen jokaisessa vaiheessa. Se kannustaa kokeilukulttuuriin ja prototyyppien rakentamiseen, jotta ratkaisuja voidaan tutkia ja kehittää ketterästi käyttäjäpalautteen perusteella jo varhaisessa vaiheessa.
Designerit vastaavat OP:lla asiakaskeskeisyyden huomioimisesta ja tukevat asiakas- ja liiketoiminta-arvon yhteensovittamisessa. He auttavat työllään ymmärtämään asiakastarpeita sekä hyödyntämään muotoilun menetelmiä ongelmanratkaisussa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Designin avulla nopeutetaan myös palveluiden markkinoille tuomista sekä tehostetaan kehitystyötä.
Työtä tehdään yhdessä heimoissa ja tiimeissä, jolloin design leikkaa läpi koko organisaation. Design ja asiakaskokemus koskettaa paljon muitakin kuin muotoilijoita. Muotoilusta ja asiakaskokemuksesta kiinnostuneet tekevät yhteistyötä sekä kokoontuvat keskustelemaan sekä oppimaan yhdessä monenlaisissa tapahtumissa ja ryhmissä. Tärkeässä roolissa muotoiluajattelun edistämisessä yli organisaatiorajojen on designerien lisäksi OP:n designkilta, joka samalla edistää yhteistyötä eri liiketoiminta-alueiden kesken. Se vahvistaa muotoilun merkitystä organisaatiossa samalla mahdollistaen toiminnallaan yhteistä oppimista kaikille designista ja asiakaskokemuksesta kiinnostuneille OP:laisille. Designin asiakaskokemuksen omilla teemaviikoilla aiheesta kiinnostuneet pääsevät osallistumaan monipuolisiin koulutuksiin sekä soveltaviin työpajoihin.
Tiivis yhteistyö, osallistaminen ja monipuoliset osaamisen kehittämisen mahdollisuudet takaavat, että asiakaskeskeisen kulttuurin sekä muotoiluajattelun edistäminen ovat OP Ryhmän tekemisen ytimessä nyt ja tulevaisuudessa.